Megújul a .HU domainregisztráció
2025. március 20-án hatályba lép az új Domainregisztrációs Szabályzat, mely jelentős változást hoz a domain név igénylési folyamatok és domain nevekkel kapcsolatos ügyintézések terén. A változások oka a NIS2 szabályozásnak való megfelelés (az EU kiberbiztonsági irányelve) és az új Domainregisztrációs Rendszer megjelenése.
» Adminisztratív változások
» Technikai, ügymeneti változások
» A már regisztrált/delegált nevekkel kapcsolatos fontos változás
» Az átállás menete
A változások érinthetik a Viszonteladókhoz/Regisztrátorokhoz benyújtott igénylések menetét is. Bár továbbra is lehet papíralapú regisztrációt benyújtani, ám a .hu Nyilvántartóval történő kommunikáció és a domain nevek ügyintézése már döntően elektronikusan fog a jövőben történni.
Először nézzük az új Domainregisztrációs Szabályzat főbb változásait:

A domain név szerződéssel szerzett jog
Korábban vagyoni értékű jognak tekintettük a domain nevet, ezt most inkább szerződéses jognak tekintjük, amelyik vagyoni értékkel bír, vagyis a domain használó jogi személy megszűnésével vagy a természetes személy halálával megszűnik.
Kibővül az igénylők köre
Az új rendszerben már nem csak európai igénylők regisztrálhatnak .hu domaint. A lehetséges igénylők pontos köre a Domainregisztrációs Szabályzatban található meg.
Változás az adminisztratív kapcsolattartónál – preferált eljárás, hogy maga a domain igénylő/használó a kapcsolattartó is
Az igénylés során az igénylő és az adminisztratív kapcsolattartó megegyezik, ez ugyan később módosítható, ám ehhez több megerősítés szükséges.
Rendeződik az elhunyt magánszemély domain használó kezelésében lévő domain nevek használati joga
A Szabályzat lehetőséget ad az örökösnek az elsőbbségi igénylésre. Ha nem jelentkezik, akkor a tényleges használó igényelheti meg a domaint, a korábban is már kezelt jogutód nélkül megszűnt és jogerősen törölt jogi személyek ügyintézésével megegyező módon.
Közreműködők (viszonteladók, ügynökök stb.) kezelése
A NIS2 ezt definiálja: A „doménnév-nyilvántartási szolgáltatásokat nyújtó szervezet”: regisztrátor vagy regisztrátorok nevében eljáró ügynök, például titkosított vagy meghatalmazott regisztrációs szolgáltató vagy viszonteladó. Eddig a franchise ÁSZF-ben volt szó erről, most a DRSz-be is bekerült, hogy a Regisztrátor felel az általa – közvetlenül vagy közvetve – igénybevett közreműködőkért (pl. ügynökök, viszonteladók).
Az AVF (Alternatív Vitarendező Fórum) döntés nyertes igénylés benyújtási határideje módosult – figyelem, a határidők rövidebbek lettek!
A korábbi 60 napos ügyintézési határidő 30 napra csökken. A vitarendezési eljárások nyertesei számára is az eljárás után biztosított igénylési prioritásuk érvényesítésére.

Új fogalmak kerültek be a Szabályzatba és ezzel a domain nevekkel kapcsolatos ügymenetbe:
Megerősítés
Kapcsolattartási adatok, mint értesítési- és faktor adatok megerősítése: ezen adatok (pl. email cím, telefonszám) csak megerősítve kerülhetnek be a Nyilvántartásba. Egy kapcsolattartási adat akkor tekinthető megerősítettnek, ha az adat tulajdonosa bizonyította, hogy rendelkezik és hozzáfér a megadott kapcsolattartási formához. (Pl. a megadott e-mail címre küldött levélre válaszol, nyilatkozik, hogy a megadott szám valóban az ő telefonszáma.) A megerősítést a Nyilvántartó vagy a Regisztrátor végezheti.
A megerősített adat 365 napig megőrzi a megerősített státuszát, de bármikor frissíthető a megerősítés: újabb megerősítés megtörténte nélkül az adott kapcsolattartási adat nem használható fel domain név igényléshez.
Hitelesítés
A hitelesítési eljárásokban a Nyilvántartó, illetve a Regisztrátor ellenőrzik, hogy a valós domain-használó aktuális adatai és a domain névnél a Nyilvántartásban szereplő domain-használói adatok megegyeznek-e. A hitelesítő eljárásokról az Eljárásrendben lehet részletesen olvasni.
Domain engedélyezési kód (auth kód)
A Nyilvántartó által a domain-használónak adott egyszer használatos, lejárati idővel rendelkező egyedi karaktersor, mely egy domain név Nyilvántartásban történő egyes módosításaihoz szükséges.
A .hu domain engedélyezési kód szükséges a regisztrátor váltáshoz (transfer), vagy használható az átruházás “nyitott” verziójához is (open trade).
Csak egy típusú auth kód létezik, nincs külön auth kód regisztrátor váltáshoz vagy használó módosításhoz, ezért körültekintéssel kell kezelni, hiszen egy kód birtokában szabadon módosítható a domain használója és/vagy Regisztrátora.
Registry Lock
A Nyilvántartó opcionális biztonsági szolgáltatása, mely a domain névvel kapcsolatban nyilvántartott adatok emelt szintű védelmét szolgálja a jogosulatlan módosításokkal szemben (pl. nem kívánt regisztrátor váltás vagy átruházás). A registry lock alkalmazását vagy feloldását a domain-használó a Regisztrátor közreműködése nélkül, a start.domain.hu oldalon hitelesítés után tudja majd elvégezni. Hitelesítéshez ebben az esetben a start.domain.hu oldalon digitálisan aláírt okirat feltöltése szükséges.
Ha a registry lock aktív a domain néven, akkor az az auth kód kikérését is megakadályozza, így erre figyelni kell szabályos kód kikérés előtt.
Faktoros azonosítás
A DRSZ 1.2.2.1 pontja szerint a domain igénylő az igénylés során köteles legalább egy faktor adatot megadni (jelenleg max. 2 adat megadható: email és telefonszám), ami új regisztráció során megegyezik a kapcsolattartási adattal, adatokkal. A már nyilvántartásban szereplő domain használók rendelkezhetnek ugyan faktor adattal a korábbi adatrögzítés során, ám a migráció során a domain nevek csak akkor kapják meg a faktoros típust, ha a domain név Egyfaktoros vagy Kétfaktoros típussal rendelkezett.
A faktor adatok is csak megerősítettként kerülhetnek a nyilvántartásba a DRSZ hatálybalépése után.
A faktoros azonosítást CSAK a .hu Nyilvántartó végezheti el, a folyamathoz a kért módosításhoz tartozó nyilatkozatok, változások megerősítése is kapcsolódhat.
A faktoros azonosítás során a megadott email címre kiküld a rendszer egy e-mailt, mely tartalmaz egy korlátozott ideig használható linket és egy megerősítési kódot. A link használatával ez a kód – segítségképp – azonnal beillesztésre kerül a megfelelő mezőbe a megnyílt oldalon.
Amennyiben a kapcsolattartó domain használó rendelkezik telefonszám faktor adatokkal és az adott domain névnél a többfaktoros azonosítás jelzés szerepel, úgy az email kiküldése mellett az adott telefonszámra egy SMS-t elküld a rendszer, az ebben szereplő kódot a korlátozott ideig használható linken megnyíló oldalon szükséges megadni. Amennyiben az adott telefonszám nem SMS fogadóképes, úgy az adott oldalon kérhető hangbemondásos kódfelolvasás is. Az SMS kód kiküldése vagy a hangbemondás kérése összesen 5 alkalommal ismételhető meg.
Ilyen azonosítást igénylő folyamatok a DRSZ bevezetése után pl.:
- kiemelt domain használói adatváltozás (faktor adat, név, azonosító),
- domain faktoros védelmének átállítása (egy faktor adat/két faktor adat),
- auth kód kikérés,
- átruházás (irányított),
Nyilatkozat
Az igénylés során a domain-igénylő köteles nyilatkozni, hogy:
- a megadott adatok a valóságnak megfelelnek, és
- a Szabályzat rendelkezéseinek elfogadásáról, és hogy azokat a domain igénylés és fenntartás teljes tartama alatt magára nézve kötelezőnek tekinti, és
- a domain név fenntartásával aláveti magát az Alternatív Vitarendező Fórum döntéseinek, és
- arra vonatkozóan, hogy az Adatvédelmi Tájékoztatóban foglaltakat megismerte, és személyes adatainak az abban foglaltak szerinti kezelését elfogadja.
A nyilatkozatokat a domain-igénylő a Regisztrátor döntése alapján vagy a Regisztrátornál, vagy a Nyilvántartónál teheti meg az igénylés során.
Amennyiben a Nyilvántartónál történik a nyilatkozat megtétele, úgy a regisztráció során megadott értesítési email címre küldött megerősítő link segítségével erősíthető meg a szándék, a küldéstől számított 30 napig.

Okirattal védett illetve faktoros azonosítással védett domain
Az új Domain Regisztrációs rendszerre történő átállás után a Szabályzat korábban hatályos változataiban szereplő Igénylőlap alapján regisztrált, vagy okirat alapján nyilvántartott domaint nevezzük okirattal védett domainnek. A hatályba lépő Szabályzat alapján már csak faktoros azonosítással védett domain nevet lehet regisztrálni. Az okirattal védett domain nevekkel kapcsolatos egyes változtatások előtt az okiratos védelmet faktoros azonosításra szükséges változtatni.
Az egyfaktoros és kétfaktoros domain nevek faktoros azonosítással védett nevek – a migráció során a korábbi egyfaktoros típusú domain név az elsődleges faktoradat azonosításával, a kétfaktoros típusú domain név pedig az elsődleges, illetve másodlagos faktor adat azonosításával kezelhető.
A faktoros azonosításra történő áttérés lehetőségei:
Egy okirattal védett domain név védelmét a domain használója faktoros azonosításra változtathatja, ez a domain nyilvántartással kapcsolatos egyes módosítások elvégzése előtt kötelező (leglényegesebb pont az auth kód kikérése, mellyel a Regisztrátor váltás vagy az átruházás kezdeményezhető). A domain-használó az áttérést a Regisztrátoránál igényelheti. A Regisztrátor ehhez két eljárást biztosíthat a domain-használó számára: vagy a domain-használó nyilatkozatával vagy a domain-használó hitelesítésével.
2025. május 6-tól a faktoros azonosításra történő áttérés kérhető egy Regisztrátor váltás során új Regisztrátornál is.
Két féle átruházás lehetséges az új DRSZ alapján – csak faktoros védelemmel rendelkező neveken végezhető el:
- Irányított: csak a kezelő Regisztrátornál indítható, faktoros azonosítással egybekötött lemondás
- Nyitott: domain engedélyezési kóddal (auth code) történő átruházás
Fontos, hogy a domain névre az átruházás után 30 napos átruházási ÉS regisztrátor váltási korlátozás kerül.
Regisztrátor váltás
- Március 20-tól: először át kell térni faktoros azonosításra
- Szükséges az engedélyezési kód: alapesetben az aktuális Regisztrátor kéri ki a Nyilvántartótól, de a használó kapja meg és adja oda az új Regisztrátornak
- A használó vészeseti jelleggel a start.domain.hu oldalon is kikérheti a kódot (a start.domain.hu helyett ideiglenesen helyettesítő eljárást fog biztosítani a Nyilvántartó.)
- Az engedélyezési kóddal a használó az új Regisztrátornál kéri a Regisztrátor váltást
- Május 6-tól lehetséges okiratos domain regisztrátor váltása auth kód nélkül, az új Regisztrátornál vált kötelezően faktorosra a domain
- Használó váltás és Regisztrátor váltás után 30 napig sem újabb használó váltás, sem Regisztrátor váltás nem kezdeményezhető
Nyilvántartó – használó közvetlen kommunikáció megjelenik. Nyilvántartó emailben veszi fel a kapcsolatot a Használóval:
- a domain név lejáratát 30 nappal megelőzően, de legalább évente egyszer (NIS2)
- a domain-használó kérésére a Nyilvántartásban szereplő adatokról.
- a Szabályzat változások a hatálybalépése előtt 30 nappal
- ha a domain név visszavonásra vagy törlés előtti parkolásba került
- domain igénylés esetén a megerősítési eljárás lefolytatására, regisztráció megtörténtéről való értesítéskor

Az új Szabályzatra és az új rendszerre történő átállás várhatóan 1-2 napig tart, ám a domain nevek kezelése és a biztonságos átállás érdekében a folyamatokban és a DRSZ egyes pontjaiban ideiglenes módosítások történnek már az átállást megelőző 31. naptól.
Az alábbiakban bemutatjuk az átállással járó átmeneti időszakra vonatkozó legfontosabb tudnivalókat és időpontokat:
- 31 nappal az átállás előtt a Meghirdetési listára kerülő, Törlés előtti parkolásban lévő domain nevek listájában a 2025.02.17. vagy ennél későbbi dátummal feltüntetett nevek a megszokott 30 nap helyett 37 napig kerülnek meghirdetésre. A megváltozott meghirdetési időszak az átállás után visszaáll az akkor hatályos DRSZ szerinti időtartamra. A meghirdetési listában így figyelni kell a Törlés előtti parkolásba került nevek dátumait a megfelelő törlési idő kiszámolásához!
- A 2025.02.17. után beadott új igénylések esetében figyelni kell, hogy az igénylés sikeresen regisztrálva legyen az átállás napjáig. Amennyiben hiánypótlást kér a Regisztrátor, azt javasolt minél előbb megtenni, hogy az igénylés pozitív elbírálása minél előbb megtörténhessen. Amennyiben az igénylés ennek ellenére nem jut el a feltételesen regisztrált állapotig, úgy az igénylés az új rendszerben újra benyújtásra kerül – ám figyelni kell, hogy ekkor már meg kell feleljen az új DRSZ-ben előírt feltételeknek! Így a Regisztrátor kérheti az igénylőtől az e-mail címe és a telefonszáma megerősítését, vagy ezt később a Nyilvántartó végzi el.
- 2025.03.19. 22:00-kor a Domainregisztrációs rendszer átmenetileg elérhetetlenné válik a Regisztrátorok számára, a leállással a .hu zóna működése nem szakad meg.
- Az új Domainregisztrációs Rendszert (ngDRR) terveink szerint legkésőbb 48 óra múlva, 2025. március 21-én 22.00 órakor indítjuk el.