Tudástár

Alternatív domainválasztások: tippek és stratégiák az egyedi és hatékony webcímekhez 

Egy jól megválasztott domain név az online jelenlét alapköve. A domain nemcsak technikai cím, hanem egyben a márka digitális névjegye is, meghatározza, hogyan találnak rá az emberek a weboldalra, milyen első benyomást kelt bennük a név, mennyire fognak rá később emlékezni. 

Azonban a kívánt domain mellett néha szükséges alternatív megoldásokat is keresni. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, ha a kiszemelt domain elérhetetlen, vagy kreatívabb megközelítésre van szükség. 

Tartalom

Kötőjeles domainváltozatok 

A domainbe foglalt kötőjelek segíthetnek az értelmezésben, ha a domain hosszú vagy összetett. Például a gyorskajareceptek.hu nehezebben olvasható, mint a gyors-kaja-receptek.hu

A kötőjelek segíthetnek a keresőmotoroknak is jobban felismerni a különálló szavakat, különösen hosszabb kifejezések esetén, így jobban értelmezhetik már a domainből is, hogy miről szól az adott weboldal – ugyanakkor a modern keresőmotoroknál már ritkán van szükség ilyen trükkökre, az algoritmus kellően „okos” ahhoz, hogy a kötőjelek hiánya ne zavarja meg. 

Hátránya lehet persze, hogy az emberek gyakran elfelejtik a kötőjelet, és egyszerűbb változatban próbálják elérni az oldalt. Ha a kötőjel nélküli változat foglalt, ez forgalomvesztést okozhat. De ez utóbbi eset sokkal komolyabb problémát is felvethet, hiszen ha egy foglalt domain kötőjeles változatát lefoglaljuk, ehhez nem biztos, hogy egyáltalán jogunk van, ez jó eséllyel problémás a névoltalom szempontjából. 

Kötőjeles változatát a domainek elsősorban akkor érdemes használni, ha a kötőjel nélküli változata a kívánt névnek foglalt, de inaktív, nem található a domainen tényleges weboldal, viszont nem tudjuk megvásárolni a domaint.

Emellett pedig, ha mi rendelkezünk a kötőjel nélküli változattal is, de az olvashatóság javítására van szükség, például több szó kombinációjánál, szintén hasznos lehet, ha a kötőjeles verziót is lefoglaljuk, és átirányítjuk az eredeti domainre.

Elgépelt domainnevek 

Bár a legtöbben igyekeznek a lehető legjobb, könnyen megjegyezhető és egyértelmű domainnevet választani, fontos figyelembe venni azt, hogy az emberek nem mindig pontosan gépelnek.  

Az elgépelések, hibás írásmódok vagy alternatív formák lefoglalása segíthet megelőzni a forgalomvesztést, védeni a márkát, és kihasználni a természetes emberi hibákból fakadó lehetőségeket. 

Egy gyors példa: a “wordpress” kifejezésre a cikk írásakor körülbelül 8100 alkalommal keresnek rá havonta Magyarországon. Ugyanakkor a “worldpress” kifejezésre, aminek semmiféle értelmezhető célja nincs, egyértelműen a WordPress márkanév félreértelmezése vagy elgépelése, szintén lefuttatnak havi 250 keresést a magyar internethasználók. 

Akár sietség, akár figyelmetlenség miatt, a felhasználók gyakran elvétenek egy-egy betűt, kihagynak karaktereket, vagy rossz sorrendben írják be azokat. Ha ezek a hibás verziók nincsenek regisztrálva, a látogatók könnyen máshová juthatnak – például egy konkurenshez, vagy éppen egy nem regisztrált, nem működő webcímre, ami után nem keresnek tovább. 

Egy versenytárs vagy egy rosszindulatú entitás akár szándékosan is kihasználhatja ezt az elvétett forgalmat, ami már nemcsak ügyfélvesztéshez, hanem a márka hírnevének sérüléséhez is vezethet. Ez nem etikus gyakorlat, de elvétve találkozhatunk vele. Az úgynevezett „typosquatting”, vagyis az elgépelésekre építő domainfoglalás egy létező gyakorlat, amelynek során valaki szándékosan regisztrál olyan neveket, amelyek kísértetiesen hasonlítanak egy ismert domainhez, hogy az eltévedt látogatókat átirányítsa saját, akár rosszindulatú célokat szolgáló oldalára. Ez különösen nagy kockázatot jelenthet olyan weboldalak számára, amelyek bizalmas információkat kezelnek, például pénzügyi szolgáltatóknak vagy e-kereskedelmi oldalaknak. Egy ügyfél, aki véletlenül egy ilyen „hamis” oldalra kerül, veszélybe sodorhatja adatait, és elveszítheti a bizalmát az eredeti márka iránt is. 

Nem mellékesen, az elgépelések kezelése a marketingkampányok optimalizálásában is segíthet. Az alternatív domaineket átirányítva a fő weboldalra, biztosítható, hogy a marketingre költött összeg ne vesszen el azáltal, hogy a felhasználók hibásan írják be a címet. Például egy offline hirdetési kampányban, ahol a webcím szerepel, fontos számolni azzal, hogy az emberek nem mindig pontosan gépelik be azt, amit látnak. 

Az alternatív írásmódok lefoglalása stratégiai döntés, amely hozzájárulhat a forgalom megtartásához, a márkavédelemhez, és az ügyfélélmény javításához. Fontos ugyanakkor, hogy az ilyen lefoglalt domaineket mindig irányítsuk át a fő weboldalra, a helyes domainre. 

Szinonimák alkalmazása 

Ha a kívánt név már foglalt, érdemes szinonimákat használni, amelyek ugyanazt a jelentést közvetítik, de egy kicsit más megközelítést alkalmaznak. Ez akkor hasznos leginkább, ha a domain nem konkrét brandnevet jelenít meg, hanem olyan köznapi szavakat tartalmaz, mint az autó, étterem, marketing, haj, köröm, illetve javítás, szerelés, vásárlás, építés és így tovább. 

A szinonimák használatával  

  • Egyedi név jöhet létre, amely könnyebben megjegyezhető. 
  • Elkerülhető a pereskedés vagy márkanév-konfliktusok. 

Ékezetek használata 

2004 óta magyar ékezetes karaktereket is lehet domain névként regisztrálni, a modern böngészőprogramok pedig jellemzően mind képesek kezelni az ékezetes domaineket, mivel a háttérben automatikusan átkódolják azokat ékezet nélküli formára (ezt nevezzük IDN-nek, azaz Internationalized Domain Name-nek), amelyeket a domain rendszer már támogat. 

Ugyanakkor a levelezőprogramok számára az ékezetes címek jelentős problémát okozhatnak, ezért kifejezetten nem javasolt ékezetes domaineket használni e-mail címek létrehozásakor. 

Egy ékezet nélküli szó többféleképpen értelmezhető lehet ékezettel, például teljesen más jelentése van annak, hogy „tűr” vagy „túr”. Így ha segíti az értelmezést, az ékezetes domain lefoglalása mindenképpen javasolt. 

Még néhány fontos szempont: 

  • Az internetezők Magyarországon is inkább az ékezet nélküli domainekhez szoktak hozzá, és ezeket írják be ösztönösen a böngészőbe. 
  • A külföldi internethasználók általában nem tudják beírni a magyar ékezetes karaktereket, mert az ilyen billentyűk hiányoznak a klaviatúrájukról, és valószínűtlen, hogy időt szánnának ezek előkeresésére. 
  • Az ékezetes domain név regisztrálása ugyanakkor hasznos lehet, hogy más ne foglalhassa le. Ilyen esetben célszerű biztosítani, hogy bármelyik verziót írja be a látogató, ugyanarra az oldalra irányítsa őt a rendszer.

Több nyelven, egy márka 

Ha a célközönséged többnyelvű, érdemes lehet fordításokat vagy lokalizált verziókat használni – természetesen itt is a köznyelvi kifejezésekre, nem pedig a brandnevekre gondolva. 

Ez elsősorban akkor hasznos, ha feltételezzük, hogy akár országon belül is több nyelven kereshetnek rá a termékünkre vagy szolgáltatásunkra, de leginkább akkor, ha a szolgáltatással egyszerre több országot célzunk meg, például nem csak Magyarországon, hanem egész Közép-Kelet Európában akarunk ügyfeleket szerezni. 

Alternatív szórendek 

Jó ötlet lehet az is, ha több szóból, kifejezésből áll a domain, hogy annak átrendezett változatait is beregisztráljuk. 

Egy egyszerű példa: ha regisztrálunk egy domain, ami így épül fel: 

[terméknév] + olcso 

Akkor érdemes lehet beregisztrálni az 

olcso + [terméknév] 

…változatot is. 

Ez segít a potenciális látogatóknak emlékezni a domainre, különösen akkor, ha azzal mondjuk egy hirdetésben vagy offline kampányban találkoznak, ahonnan nem tudnak azonnal átkattintani a weboldalunkra. 

Ugyanez érvényes természetesen a személynevekre is: ha a saját nevünket regisztráljuk domainként, akkor annak angol szórendű változatát is érdemes lefoglalni, egyrészt praktikussági okokból, másrészt azért is, hogy a nevünkkel más ne élhessen vissza, és a netezők egészen biztosan minket találjanak meg kereséskor. 

Összegzés 

Egyetlen domainre is építhetünk vállalkozást, de ha biztosra akarunk menni, hogy a potenciális látogatók mindig minket találjanak meg, és szeretnénk elejét venni a visszaéléseknek is, akkor érdemes fontolóra venni több alternatív domain lefoglalását is.

A legtöbb ilyen domaint egyszerűen átirányíthatjuk akár a fő weboldalunkra, nem kell mindegyikhez külön tárhelyet bérelnünk, weboldalt építenünk: ez egy egyszerű, praktikus megoldás arra, hogy a lehető legtöbb embert érjük el. 

Mindehhez fontolóra vehetjük a szinonimák, alternatív szórendek, akár ékezetek használatát – az biztos, hogy a büdzsét nem fogja jelentősen terhelni néhány plusz domain, hiszen mindössze néhányezer forintba kerül ezek bérlése éves szinten – ugyanakkor a plusz látogatók megszerzésével sokkal több hasznot hajthat. 

Ha érdekel, hogy miért érdemes egy témára vagy szolgáltatásra több domaint, akár több weboldalt is fenntartani, akkor kattints tovább erre az útmutatónkra