Mi a Jóhiszeműségi nyilatkozat?
A Jóhiszeműségi nyilatkozatban a domain-igénylő arról nyilatkozik, hogy a domaint jóhiszeműen és a domainregisztrációs szabályzatnak megfelelően kívánja használni. A használattal harmadik személy jogait nem fogja megsérteni és megtévesztő használattól tartózkodik. A nyilatkozatban megjelölheti, milyen konkrét tevékenységre kívánja használni, továbbá nyilatkozhat arról is, konkrétan mire nem kívánja használni.
Mikor kell Jóhiszeműségi nyilatkozatot kitölteni?
Domainnév igénylése során előfordulhat, hogy az igénylés hiányos vagy a Szabályzattal ellentétesnek tűnik. Amennyiben az igényelt domainnév megtévesztésre adhat okot (Szabályzat 2.2.2 c/ pontja: megtévesztő domain név), akkor a Nyilvántartó értesíti a Regisztrátort, hogy az igénylőnek Jóhiszeműségi nyilatkozatot kell benyújtania a Regisztrátorához.
Domain átruházása során abban az esetben kell Jóhiszeműségi nyilatkozatot tenni, ha az átruházó domain használó a domain igénylésekor tett ilyen nyilatkozatot és a megtévesztés gyanúja az új igénylő esetében is fennáll.
Kinek kell kitöltenie?
Minden természetes és jogi személyiségű igénylőnek, akinek a domainnév igénylését a Nyilvántartó megtévesztőnek véli, továbbá átruházás során az új domain-igénylőnek abban az esetben, ha az átruházó domain-használó is tett korábban ilyen nyilatkozatot.
Miért csak minősített elektronikus aláírással írható alá?
Azon igények, ahol a Nyilvántartó Jóhiszeműségi nyilatkozatot kér, fokozott figyelmet és ellenőrzést igényelnek. Ez az aláírás típus az aláíró személy azonosíthatóságát a tanusítvány által garantálja.
Minősített tanúsítványon alapuló elektronikusan aláírt vagy bélyegzett dokumentum a magyar jogrendben teljes bizonyító erővel bír (eIDAS).
Az elektronikusan aláírt dokumentumok esetében akkor lehetünk biztosak abban, hogy az aláírást valóban az aláírásban feltüntetett személy készítette, valamint hogy az aláíró valóban az adott dokumentumot írta alá, ha az elektronikus aláírást és az aláírt dokumentumot ellenőrizni tudjuk.
Mit tehetek, ha még nincs digitális aláírásom?
Amennyiben nincs DÁP alkalmazása, illetve ügyfélkapu-elérése, úgy bármely kormányablakban igényelhető. Új típusú személyigazolvánnyal rendelkezők szintén a kormányablakban igényelhetik meg az eSzemélyi szolgáltatást.
Amennyiben a céginformációs adatbázisból egyértelműen be tudjuk azonosítani a jogi személy képviselőjét a DÁP alapú digitális aláírás alapján, úgy az ilyen módon aláírt céges nyilatkozatot is elfogadjuk.
Mennyibe kerül a digitális aláírás?
Vannak ingyenes és fizetős szolgáltatások digitális aláírás létrehozásához. Az alábbiakban közlünk egy összeállítást a magyarországi szolgáltatókról.
(A lista teljességéért és pontosságáért nem tudunk felelősséget vállalni, bár igyekszünk azt naprakészen tartani. A hiteles nyilvántartásokat lent a „Szolgáltatókról” címszó alatt található linkeken érheti el).
Ingyenes e-aláírás szolgáltatók magánszemélyek számára
Az alábbi digitális aláírások használhatók akár domain ügyeknél is magánszemélyek számára.
- DÁP eAláírás: Ezzel magánszemélyek tudnak minősített elektronikus aláírást (és így teljes bizonyító erejű magánokiratot) létrehozni a DÁP alkalmazás használatával. DÁP app az Google Play-ben és Apple App Store-ban.
- eSzemélyi: egy olyan 2016. január 1-jétől kiállított állandó személyazonosító igazolvány, amely tároló elemmel (chippel) rendelkezik, egy eSzemélyi klienssel és kártyaolvasóval használható.
- Netlock: a szolgáltató magánszemélyeknek ingyenesen minősített elektronikus aláírást kínál, amelyet felhasználói fiók létrehozását és bárhonnan elvégezhető videós azonosítást követően vehet igénybe a felhasználó. Az Microsec-éhez hasonlóan az aláírás szintén mobil applikációval hozható létre, az így aláírt iratok teljes bizonyító erejű magánokiratok lesznek. További információ: https://netlock.com/
- Microsec: magánszemélyek egy fizikai „e-Szignó terminálon” ingyenes minősített elektronikus aláírás létrehozására alkalmas tanúsítványt igényelhetnek. Az igényléshez tehát be kell menni a szolgáltató székhelyére az e-Szignó terminálhoz (vagy más e-Szignó terminálhoz), továbbá rendelkezni kell 2016. január 1-jét követően kibocsátott chipes és aktivált PIN kódos e-Személyivel, amit az igénylő azonosításához szükséges. A regisztráció után a minősített elektronikus aláírást az e-Szignó applikációval mobilon (vagy más eszközön a mobilappos azonosítás segítségével) lehet létrehozni, az így aláírt iratok teljes bizonyító erejű magánokiratok lesznek. További információ: https://e-szigno.hu/terminal
Szolgáltatókról
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), mint a bizalmi szolgáltatókat nyilvántartó hatóság adatbázisa az elektronikus aláírással kapcsolatos minősített bizalmi szolgáltatásokról itt található.
Az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség tagállamai az eIDAS rendeletnek megfelelő minősített bizalmi szolgáltatók listája itt található.
Nyilatkozatminták: természetes személy és egyéni vállalkozó, jogi személy
Kapcsolódó cikkek:
Hogyan lehet digitálisan aláírni okiratot az AVDH megszűnése miatt?
eIDAS rendelet szerinti elektronikus aláírás