A domain regisztráció lépései az alábbiak:
1. A választott név foglaltságának ellenőrzése
Az, hogy a választott név foglalt-e már, azt itt ellenőrizheti.
2. A regisztrátor kiválasztása
Több mint 100 szervezet foglalkozik .hu domain regisztrációval, azaz regisztrátor. Ön szabadon választhat közülük, a lista itt található. A regisztrátor fontos szereplő, hiszen a domain igénylőnek, illetve használónak a regisztrátor lesz a szolgáltatója, vele áll szerződésben, tőle kapja a számlákat és a támogatást, a regisztrátoron keresztül kommunikál a Nyilvántartóval. Ők minden szükséges szolgáltatást nyújtanak ahhoz, hogy a domain működőképes legyen, és akár továbbiakat is, pl. tárhelyet, emailt és egyebeket.
3. Domainregisztrációs és karbantartási szerződés megkötése a választott regisztrátorral
Ez történhet papír alapon vagy online. A regisztrátorok szabadon állapítják meg szolgáltatási díjaikat és szerződéses feltételeiket, de ezek a feltételek nem lehetnek ellentétesek a Domainregisztrációs Szabályzattal. A regisztrátorok különböző egyéb szolgáltatásokat is ajánlhatnak ügyfeleinek (pl. tárhely, email, és más szerver szolgáltatások).
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a domain igényléskor csak valós adatok adhatók meg. Elképzelhető, hogy hamis vagy kitalált adatok alapján is megkapja valaki a domaint, de ez később a domain elvesztését eredményezheti.
A szerződés kötéshez a regisztrátor számos adatot jogosult kérni, de a Domainregisztrációs Szabályzat által előírt minimális adatok az alábbiak, függően az igénylő személyétől:
- Természetes személy domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, és az igénylő választása szerint: vagy a személyazonosító okmány száma (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány vagy letelepedési engedély), vagy a születési dátuma.
- Jogi személy domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, adószáma, törvényes képviselő neve.
- Egyéni vállalkozó domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, adószáma.
Szükséges még megadni a adminisztratív kapcsolattartó adatait, amennyiben az különbözik a domain-igénylőtől: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, egyéni vállalkozó esetén az adószáma.
Egyes esetekben még szükséges lehet:
- Elhunyt domain-használó örököse, mint domain-igénylő: neve, postacíme, email címe, telefonszáma, választása szerint: vagy a személyazonosító okmány száma (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány vagy letelepedési engedély), vagy a születési dátuma; valamint: hagyatékátadó végzés vagy öröklési bizonyítvány vagy öröklési nyilatkozat.
- Névhasználatot engedélyező személy részéről: neve, lakcíme.
Adminisztratív kapcsolattartónak érdemes a domain-igénylőnek saját magát megadni, mert az adminisztratív kapcsolattartó nagyon erős felhatalmazással bír egy domain tekintetében. Az adminisztratív kapcsolattartóval kapcsolatos részletes tudnivalókat a Domainregisztrációs Szabályzat 12 pontja tartalmazza.
4. Díjfizetés
A regisztrátorok a fizetést legtöbbször előre kérik – különösen online regisztrációnál –, némelyek csak a sikeres regisztráció után. A fizetés a legtöbb esetben bankkártyával, vagy átutalással történik. A leggyakoribb, hogy a díj tartalmazza a domain kétéves fenntartását is. A fizetési feltételek és díjak regisztrátoronként jelentős különbségeket mutathatnak.
5. Nyilatkozatok elfogadása
2020 július 1-től a Domainregisztrációs Szabályzat kétféle domain igénylést tesz lehetővé: okirat alapú domain igénylést, valamint Megerősítő eljárás alapú domain igénylést. (Jelenleg még nem minden regisztrátor teszi lehetővé a megerősítő eljárás alapú domain igénylést.) Mindkét igénylési forma történhet online és papír alapon. A lényegi különbség, hogy a a megerősítő eljárás esetén a domain igénylő a megadott email címével és esetleg mobil számával tudja megerősíteni igénylését, illetve a módosításokat. Az okirat alapon nyilvántartott domainek esetében a módosításokhoz gyakran van szükség okiratokra.
Amennyiben az igénylő a regisztrációs folyamatot online indítja a regisztrátornál, a szerződéskötés (és gyakran a fizetés) után egy értesítés érkezik a regisztrátortól, melyben bizonyos nyilatkozatok elfogadására kérik (papíros szerződéskötésnél ezeket a nyilatkozatokat papíron már szerződéskötéskor elfogadja az igénylő). A .hu domainek igénylésével, regisztrációjával, és fenntartásával kapcsolatban a következő értelmű nyilatkozatokat kell tenni:
- Nyilatkozatok okirat alapú domain igénylés esetén
- a Domainregisztrációs Szabályzatot ismerem, elfogadom és a mindenkor hatályos Domainregisztrációs Szabályzat előírásait betartom;
- a domain igénylésével, regisztrálásával és fenntartásával kapcsolatos kérdésekben a Nyilvántartó és a Regisztrátor döntését elfogadom;
- tudomásul veszem, hogy az igénynek, illetve a domain használatának a Domainregisztrációs Szabályzatnak való megfelelőségével kapcsolatos vita esetén a Regisztrátor és a Nyilvántartó az Alternatív Vitarendező Fórum döntésének veti alá magát, továbbá, hogy az alternatív vitarendezés során hozott döntés végrehajtásáért sem a Regisztrátor, sem a Nyilvántartó nem felel;
- szavatolom, hogy az igénylőlapot a valóságnak megfelelően töltöttem ki, és tudomásul veszem, hogy amennyiben a megadott adatok nem valósak vagy az adatok megváltozását nem jelentem be, az a domain név visszavonását eredményezi;
- megismertem és elfogadom az Adatvédelmi Tájékoztatóban foglaltakat, és engedélyezem személyes adataimnak a nyilvántartásban történő kezelését és hogy ezen engedély megadása a rám vonatkozó nemzeti jog alapján jogszerű;
- az Igénylőlapot teljes egészében elolvastam és egyetértőleg aláírtam, illetve elfogadom.
- Nyilatkozatok megerősítő eljárás alapú domain igénylés esetén
Megerősítő eljárás alapú regisztráció esetén az igénylő kap egy emailt a Nyilvántartótól, melyben a megadott linkre kattintva egy olyan weboldalra jut, ahol elfogadhatja az domain igényléséhez szükséges nyilatkozatokat, és megerősítheti igénylését. A nyilatkozatok:
- “Megerősítem, hogy az általam megadott, fent szereplő valós adatokkal domain igénylést nyújtottam be, és
- Tudomásul vettem a Megerősítő eljárás alapú domain nyilvántartással járó kockázatokat, így azt, hogy az, aki az általam megadott faktorokkal rendelkezik, az a domainnel kapcsolatban korlátlanul rendelkezhet, akár a tudtomon kívül. Megértettem, hogy a faktor adatok feletti rendelkezés megőrzésére különös figyelmet kell fordítanom.
- Egyfaktoros eljárás esetén még: Megértettem, hogy bármikor áttérhetek kétfaktoros megerősítő eljárásra, mely nagyobb biztonságot nyújt.
- A Domainregisztrációs Szabályzatot megismertem, elfogadom és a mindenkor hatályos Domainregisztrációs Szabályzat előírásait a domain igénylés és regisztráció teljes tartama alatt betartom és magamra vagy az általam képviselt domain igénylőre nézve kötelezőnek tekintem.
- A domain igénylésével, regisztrációjával és fenntartásával kapcsolatos kérdésekben a Nyilvántartó és a Regisztrátor döntését elfogadom. Kijelentem, hogy a regisztráció fenntartásával alávetem magam az Alternatív Vitarendező Fórum döntéseinek.
- Megismertem az Adatvédelmi Tájékoztatóban foglaltakat, és személyes adataimnak az abban foglaltak szerinti kezelését elfogadom.”
Ezeket a nyilatkozatokat a megadott webes felületen el kell fogadni ahhoz, hogy a domain igénylése a Nyilvántartónál élesedjék. A nyilatkozatokat 14 napon belül el kell fogadni, különben az igénylést törli a Nyilvántartó és a folyamatot újra kell indítani.
2022. július 1-től a megerősítő eljárás alapú igények benyújtása történhet kezdeti megerősítés nélkül, illetve a kétfaktoros igények indíthatóak egyfaktoros megerősítéssel – regisztrátori felelősségvállalással.
6. A Domainregisztrációs Szabályzat egyéb feltételeinek ellenőrzése
A Nyilvántartó ellenőrzi az igénylésben az adatok pontos és teljes körű megadását, valamint a domain igénylés kritériumainak teljesülését. A Nyilvántartó nem köteles azt ellenőrizni, hogy a választott név megfelel-e jogszabályoknak és a Domainregisztrációs Szabályzatnak, a névválasztás és használat felelősségét teljes egészében az igénylő, illetve a használó viseli.
7. A domain feltételes használatba adása
A nyilatkozatok elfogadásától számítva jellemzően egy munkanapon belül (gyakran néhány órán belül) megtörténik a domain feltételes használatba adása, amelyről az igénylő értesítést kap a regisztrátorától.
A domain feltételes használatba adásakor a Nyilvántartó technikai ellenőrzést végez.
Általában a regisztrátorok biztosítják a domain technikai működőképességéhez szükséges feltételeket, így ezzel az igénylőknek nincs dolguk, hacsak ők maguk nem szeretnék az ún. névszervereket üzemeltetni. Ugyanakkor, ha a domain nem felel meg a műszaki követelményeknek, ezt a Nyilvántartó jelzi a regisztrátornak. A műszaki hiba kijavítására ugyan nincs határidő ám a domain mindaddig nem működőképes, míg ez a hiba javításra nem kerül.
A feltételes használatba adással a regisztráció jogilag még nem történt meg. A feltételes használatba adással egyidőben a domaint a Nyilvántartó meghirdeti.
8. Regisztrálás, azaz végleges használatba adás, illetve delegálás
Amennyiben a domain feltételes használatba adásától számított 8 napon belül nem érkezik panasz a bejegyzéssel kapcsolatban, akkor a regisztráció véglegessé válik. Ez nem jelenti azt, hogy egy domain bejegyzése kapcsán ne lehetne később is panaszt tenni.
A delegálás a technikai értelemben vett tényleges használatba adást jelenti, amihez bizonyos technikai feltételeknek is teljesülniük kell.
A domain használat megkezdésének hivatalos időpontja a feltételes használat bejegyzésének időpontja lesz, és ez az időpont lesz a fenntartás szempontjából figyelembe veendő bejegyzési évforduló.
Mindaddig a domain nem használható, amíg a technikai működőképesség nem teljesül.
Kapcsolódó cikkek:
- Az okirat alapú, vagy a megerősítő eljárás alapú domain nyilvántartást válasszam?
- Okirat alapján nyilvántartott domain eljárásai
- Megerősítő eljárás alapú domain eljárásai
- Milyen technikai feltételei vannak egy domain regisztrációjának?
- A domain bejegyzésekkel szembeni panasz lehetőségek
- Dokumentum minták