Tudástár

Hogyan lehet digitálisan aláírni okiratot az AVDH megszűnése miatt? 

Az AVDH 2024. december 31-i kivezetése miatt felmerül a kérdés, hogy jelenleg milyen módon lehet digitálisan aláírt okiratot létrehozni, ami többek között a Jóhiszeműségi nyilatkozat aláírását is érinti.  

Az ISZT Nonprofit Kft. állásfoglalást kért a MELASZ, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetségtől és az ISZT Egyesület jogi tanácsadójától, Dr. Jambrik Gergelytől. 

A szakmai szövetségtől és a jogi tanácsadótól kapott tájékoztatás alapján az alábbi megoldásokat javasoljuk. 

A 2025. január 1-től hatályos Domainregisztrációs Szabályzat szerint a Digitálisan aláírt okirat: olyan okirat, mely vagy az EU-ban elfogadott (eIDAS Rendelet vagy a helyébe lépő jogszabály szerinti), minősített tanúsítványon alapuló vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással van ellátva; vagy a magyar jogszabályok szerint teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, és a jogszabályokban meghatározott digitális szolgáltatás során nyújtott elektronikus hitelesítéssel van ellátva. 

Dr. Jambrik Gergely, az ISZT jogi tanácsadójának tájékoztatása 

AVDH: az Ügyfélkapus azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás (azaz AVDH) 2024. december 31-ig (volt) használható, így ezzel most már nem tudnak elektronikusan domain ügyeket sem intézni az ügyfelek. Ez a hitelesítési mód csak egyes közigazgatási ügyek intézésére marad fenn, előreláthatólag 2025. október 31-ig, és csak a vonatkozó portálokba integrálva. Egyébként a fenti dátumok után is hitelesek maradnak a korábbi AVDH-s iratok, a joghatásuk nem vész el. 

DÁP: a nagyközönség számára 2024. szeptemberében indult Digitális Állampolgárság Program (DÁP) keretében a DÁP mobilalkalmazásban -a saját weboldalukon megjelent tájékoztatás alapján- elviekben már elérhető a digitális aláírás funkció, a gyakorlatban azonban a DÁP-os aláírás most még nem működik a felhasználók zöménél. A korábbi tájékoztatásokkal ellentétben a funkció bevezetése sokat csúszott, illetve a tényleges hozzáféréseket (digitális aláírás tanúsítványokat) még most is csak fokozatosan adja ki a szolgáltató. A közeljövőben várható, hogy egyre több felhasználó fog tudni DÁP-pal aláírni/hitelesíteni és ez EU (eIDAS) konform e-aláírás lesz – a tömeges használatbavétel időpontja viszont még bizonytalan. Fontos, hogy a DÁP digitális aláírás funkciója csak természetes személyek számára (lesz) elérhető, így továbbra is igaz az, hogy DÁP-pal céges/szervezeti domain ügyben nem lehet aláírni. Egyelőre nincsenek hírek arról, hogy ebben változna a kormányzati/jogalkotói szándék. 

A DÁP regisztrációhoz továbbra is személyazonosító okmány, 14 év feletti életkor és megfelelő Android/iOS verziójú okostelefon szükséges, és azt a Kormányablakban vagy PIN kóddal aktivált e-személyivel bárhonnan el lehet végezni. A szolgáltatásról bővebben: https://dap.gov.hu/.  

E-Személyi aláírás: az e-személyivel történő elektronikus aláírásra azoknál a személyi igazolványoknál van lehetőség, amelyek (i) 2021. 06. 23. után készültek és az átvételkor kapott PIN kóddal aktivált az okmány; (ii) az igazolvány kiváltásakor az állampolgár kérte az e-aláírás funkciót (utólag már nem kérhető); (iii) Androidos NFC-képes mobiltelefon vagy külön NFC-s kártyaolvasó rendelkezésre áll a tanúsítvány beolvasásához és az aláíráshoz. Ez az aláírás tehát jelenleg is elérhető opció a tanúsítvány érvényességi idején belül, azonban szintén csak magánszemélyek által használható (tehát céges/szervezeti képviseletre nem jó).  

Piaci szolgáltatók magánszemélyeknek kínált ingyenes digitális aláírásai, pl.: 

  1. Netlock: a szolgáltató magánszemélyeknek ingyenesen minősített elektronikus aláírást kínál, amelyet felhasználói fiók létrehozását és bárhonnan elvégezhető videós azonosítást követően vehet igénybe a felhasználó. Az Microsec-éhez hasonlóan az aláírás szintén mobil applikációval hozható létre, az így aláírt iratok teljes bizonyító erejű magánokiratok lesznek. Tehát ez az aláírás jelenleg is elérhető és használható pl. domain ügyeknél is magánszemélyek számára.  További információ: https://netlock.com/ 
  1. Microsec: magánszemélyek egy fizikai „e-Szignó terminálon” ingyenes minősített elektronikus aláírás létrehozására alkalmas tanúsítványt igényelhetnek. Az igényléshez tehát be kell menni a szolgáltató székhelyére az e-Szignó terminálhoz (vagy más e-Szignó terminálhoz), továbbá rendelkezni kell 2016. január 1-jét követően kibocsátott chipes és aktivált PIN kódos e-Személyivel, amit az igénylő azonosításához szükséges. A regisztráció után a minősített elektronikus aláírást az e-Szignó applikációval mobilon (vagy más eszközön a mobilappos azonosítás segítségével) lehet létrehozni, az így aláírt iratok teljes bizonyító erejű magánokiratok lesznek. Tehát ez az aláírás jelenleg is elérhető és használható pl. domain ügyeknél is magánszemélyek számára.
    További információ: https://e-szigno.hu/terminal 

Szervezeti célú felhasználás: jogi személy, azaz céges vagy szervezeti (pl. egyesületi) ügyekben elektronikus aláírásra egyelőre csak a piaci alapú e-aláírások vehetők igénybe, a szolgáltatók hatályos árlistái és szabályzatai szerint (pl. Magyarországon a Microsec, Netlock, FlintSign, vagy bármely EU-s minősített aláírást kínáló bizalmi szolgáltató, amelyek teljes listája itt található: https://eidas.ec.europa.eu/efda/trust-services/browse/eidas/tls). A magyar szolgáltatóknál általában videóhívásos azonosítás szükséges és megfelelő előfizetési csomag esetén lehetőség van minősített elektronikus aláírás létrehozására.  

A MELASZ, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség nyilatkozata és ajánlása:  

A sajtóban több helyen is megjelent, hogy az állam által eddig ingyenesen biztosított Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítési szolgáltatás (AVDH) 2024. december 31. napjával megszűnt. 

Figyelemmel arra, hogy a fennmaradó, támogató szolgáltatással integráltan nyújtható AVDH kizárólag űrlapbenyújtási folyamatban használható előreláthatólag 2025. október végéig, és az nem minősül 2025. január 01. napjától ún. teljes bizonyító erejű magánokiratnak, így a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség Egyesület az alábbi tájékoztatást adja: 

Az AVDH helyett magánszemélyek számára magáncélra a Digitális Állampolgárság Program keretében nyújtott eAláírási funkció minősített elektronikus aláírást biztosít, melyet a Magyar Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024.12.20. napjától engedélyezett, a szolgáltatás az ezen a napon közzétett DÁP mobilalkalmazás-frissítéssel használható, amint a tanúsítvány-kibocsátás a DÁP-regisztrált felhasználó részére megtörténik (a tanúsítvány-kibocsátás megkezdődött, erről az érintettek üzenetet kapnak, amely után az eAláírási funkciót aktiválni kell egy jelszó megadásával az alkalmazásban). Az eAláírás gazdálkodó szervezetek és jogi személyek képviseletére nem használható a törvény tiltó rendelkezése miatt. 

Ha valaki magánszemélyként nem szeretne DÁP-ra regisztrálni, akkor számára továbbra is adott a lehetőség, hogy magáncélra szerezzen magának akár a Microsec Zrt. (https://e-szigno.hu/), vagy akár a NETLOCK Kft. (https://netlock.com/) által biztosított minősített elektronikus aláírást okostelefonra. 

Gazdálkodó szervezetek és jogi személyt képviselők számára piaci alapú minősített elektronikus aláírást szükséges használni, ezek költsége ma már nem magasabb havonta, mint egy BKV-bérlet ára, viszont megfelelően tudatos felhasználás mellett az aláírás helyére történő utazás, illetve a papír-, nyomtatási és postaköltségen ez az összeg gond nélkül megtakarítható. 

Ilyen szolgáltatást nyújt ma Magyarországon a fenti már említett Microsec Zrt. (https://e-szigno.hu) és a Netlock Kft. (https://netlock.hu), de ezek mellett szolgáltatást nyújt még a magyar piacon a Lippert Kft. által FlintSign (https://flintsign.hu/) márkanéven közvetített olasz InfoCert minősített bizalmi szolgáltató is (de természetesen használható bármelyik másik uniós minősített bizalmi szolgáltató minősített elektronikus aláírás szolgáltatása is). 

A fent részletezett szolgáltatások mind mobiltelefonon egy alkalmazás segítségével – chipkártya és számítógép nélkül –, egyszerűen használhatóak. Egyszerűbben és biztonságosabban, mint az AVDH. 

A fentiek alapján javasoljuk, hogy minden gazdálkodó szervezet mielőbb igényeljen magának a fenti szolgáltatók által kiadott minősített elektronikus aláírói tanúsítványt. 

Budapest, 2025. január 09. 

MELASZ Elnökség 

Forrás: https://melasz.hu/melasz-nyilatkozat-az-azonositasra-visszavezetett-dokumentumhitelesites-avdh-kivezetese-kapcsan/#more